Towarzysząc zmianie, kształtowanie zmiany

Wywiad z Florianem Weil, dyrektorem ds. rozwoju i innowacji oraz Moritzem Weil, szefem ds. rozwoju i strategii organizacyjnej oraz Wolfgangiem Weil, dyrektorem generalnym Weil Technology GmbH.

Wywiad z Florianem Weil, dyrektorem ds. rozwoju i innowacji oraz Moritzem Weil, szefem ds. rozwoju i strategii organizacyjnej oraz Wolfgangiem Weil, dyrektorem generalnym Weil Technology GmbH.

Moritz Weil, Wolfgang Weil, Florian Weil - rodzina przygotowuje się do zmiany pokoleniowej
Moritz Weil, Wolfgang Weil, Florian Weil – rodzina przygotowuje się do zmiany pokoleniowej

Wydaje się, że silnik spalinowy stał się przestarzały. Czy przyszłość mobilności jest elektryczna? Jakie alternatywy, takie jak wodór, odgrywają rolę? Oczywiste jest, że zmiana jest tutaj. Wiele firm stoi zatem przed poważnymi wyzwaniami. Również Weil Technology GmbH z Müllheim. Rodzinny biznes nie tylko chce towarzyszyć zmianie, ale także aktywnie uczestniczyć w jej kształtowaniu.

Wirtschaftsforum: Panie Weil, założył Pan firmę w 1988 roku. Od tego czasu Weil Technology stała się poszukiwanym na całym świecie partnerem technologicznym w dziedzinie obróbki blach, który dziś pracuje nad produktami jutra. Czy w historii były jakieś szczególne wydarzenia, które sprawiły, że firma jest tym, czym jest dzisiaj?

Wolfgang Weil: Założenie w 1988 roku było pod wpływem zjednoczenia Niemiec; w tym czasie rury do systemów grzewczych były bardzo poszukiwane. Bardzo szybko zajęliśmy się technologią laserową oraz opracowaliśmy systemy do spawania laserowego rur ze stali nierdzewnej w zakresie wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Innym tematem było oczyszczanie spalin w samochodach z silnikiem Diesla. W latach 1996/98 zaczęliśmy opracowywać systemy dla technologii spalin i skupiliśmy się na systemach takich jak katalizatory czy filtry cząstek stałych. Równolegle udało nam się wprowadzić na rynek pierwsze systemy do sprzętu AGD, w szczególności bębny pralkowe i suszarkowe, oraz innowacje, takie jak pierwszy na rynku bęben spawany laserowo. Do dziś działamy w tym segmencie, ale rozszerzyliśmy go o zmywarki. Międzynarodowy biznes rozwinął się następnie dzięki technologii układów wydechowych. W 2005 roku założyliśmy oddział w Detroit, a następnie w Chinach w 2013 roku. Tłem było przeniesienie produkcji wielu klientów. Chcieliśmy im towarzyszyć tworząc odpowiednie organizacje serwisowe i sprzedażowe. W 2007 roku firma Schaal, były partner, została przejęta i tym samym produkt uzupełniający naszą technologię spawania laserowego. Ważnym kamieniem milowym w 2020 roku była budowa własnego działu rozwoju, za który odpowiada mój syn Florian. Wszystko kręci się wokół innowacyjnych technologii przyszłości, takich jak e-mobilność. Na początku 2021 roku do firmy w końcu przyszedł mój syn Moritz, który koncentruje się na zasobach ludzkich i administracji biznesowej, dzięki czemu jesteśmy teraz w trakcie przekazywania drugiemu pokoleniu.

Wirtschaftsforum: Weil ma prawie 240 pracowników, z siedzibą w Müllheim, oddziałami w USA i Chinach. Jakie są szczególne wyzwania dla Ciebie jako przedstawiciela nowego pokolenia w tej chwili?

Moritz Weil: Średni wiek naszych pracowników jest bardzo niski i wynosi 34 lata. Powodem tego jest silny wzrost w ostatnich latach, ale także nasza wyraźna koncentracja na szkoleniach. 10% pracowników to stażyści i studenci. Jesteśmy firmą zorientowaną na nowe technologie i innowacje, dlatego potrzebujemy bardzo dobrze wyszkolonych pracowników, takich jak technicy elektroniki i technicy mechatroniki. Specjaliści ci są bardzo poszukiwani, a rynek ich nie oferuje. Aby zapewnić jakość, szkolimy się sami.

Wolfgang Weil: Centrum szkoleniowe jest niezależnym obszarem z dwoma trenerami. W niektórych przypadkach szkolimy również dla firm zewnętrznych w regionie po prostu dlatego, że posiadamy niezbędną infrastrukturę.

Wirtschaftsforum: Oprócz niedoboru wykwalifikowanych pracowników, e-mobilność jest kolejnym ważnym tematem. Sektor motoryzacyjny odpowiada obecnie za 30 do 40% sprzedaży. Jak Weil radzi sobie z tematem napędów alternatywnych?

Wolfgang Weil: Tradycyjnie jesteśmy bardzo silni w dziedzinie układów wydechowych. Oczywiste jest, że silnik spalinowy nie ma przyszłości i musimy zrekompensować straty, na przykład poprzez wzmożone działania w zakresie wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji. Firmy są dziś zmuszone do przeprowadzania szybkich zmian.

Florian Weil: Kolejnym ważnym tematem jest wodór, szczególnie w autobusach, ciężarówkach, sektorze pojazdów terenowych, a także w sektorze samochodów osobowych. Tutaj budujemy odpowiednie know-how w produkcji metalowych płyt bipolarnych. Wspólnie z partnerami założyliśmy konsorcjum GERMAN FUEL CELL COOPERATION. We współpracy oferujemy wiedzę i doświadczenie trzech firm na każdym etapie łańcucha technologicznego: powlekanie, cięcie laserowe i spawanie, testowanie szczelności i paletyzacja. Nie wchodzimy więc na rynek samodzielnie, ale koncentrujemy się na naszych mocnych stronach i know-how w zakresie cięcia laserowego i spawania płyt bipolarnych. Dzięki opracowaniu i budowie własnego prototypowego systemu do spawania laserowego byliśmy już w stanie przyjąć pionierską rolę w branży. W ten sposób oferujemy zainteresowanym klientom możliwość walidacji ich płyt bipolarnych za pomocą technologii spawania i mocowania naszego modułu seryjnego. W ten sposób tworzymy najlepsze warunki dla nadchodzącej industrializacji. Opracowaliśmy Strategię 2025 i chcielibyśmy do tego czasu odnotować umiarkowany wzrost, który ma być generowany częściowo dzięki nowym technologiom, takim jak silniki elektryczne, wodór i akumulatory.

Wirtschaftsforum: Jakie są inne tematy i wyzwania na przyszłość?

Moritz Weil: Jak już powiedział mój brat, istnieje Strategia 2025, która mówi o tym, gdzie chcemy być za pięć lat. Nacisk kładziony jest na towarzyszenie i kształtowanie zmian rynkowych. Nie chcemy polegać wyłącznie na e-mobilności, ale także pracować nad nowymi urządzeniami do magazynowania energii, takimi jak zbiorniki ciśnieniowe. Wewnętrznie chodzi o modularyzację produktów, ale także o pracowników przyszłości. Nie potrzebujemy nowych sił, ale chcemy kształtować przyszłość z naszymi ludźmi. Dużym wyzwaniem jest pozycjonowanie się w sposób zorientowany na przyszłość; dlatego napędzamy cyfryzację i polegamy na lean management, aby konsekwentnie dostosowywać się do tworzenia wartości. Na nowo zastanawiamy się nad procesami, wprowadzamy nowe struktury. Kryje się za tym holistyczna idea; zmiany zawsze wpływają na ludzi, struktury i procesy.

Wirtschaftsforum: Co ostatecznie decyduje o dalszym sukcesie Weila?

Wolfgang Weil: Oferujemy skuteczne usługi i mamy bardzo dobrą lojalność klientów. Entuzjazm dla technologii i innowacji wśród naszych pracowników ostatecznie sprawia, że realizujemy fascynujące rozwiązania. Jesteśmy firmą rodzinną, która w dużym stopniu opiera się na osobistych relacjach z pracownikami i w której praca zespołowa jest bardzo ważna. Każde zlecenie jest dla nas projektem interdyscyplinarnym.

Zapraszamy do współpracy. Jeśli masz pytania skontaktuj się z Nami.

Kontakt z nami

+48 77 433 94 45
info@ventor.pl