Szybki i bezpieczny transport narzędzi. Poznaj SMED

Korzyści z nowego systemu transportowo-magazynowego.

O naszym systemie transportu i magazynowania narzędzi opowiada nasz klient w artykule, który ukazał się we francuskim magazynie „Amelioration Continue”. W Polsce, posiadamy wiele referencji dotyczących systemu wymiany narzędzi. Jednym z naszych klientów jest firma MAHLE Behr, DONALDSON, Tenneco Automotive oraz wiele innych. Wózki przez nas oferowane, zaczynają się od małych wózków manualnych, po pełne systemy optymalizacji, wraz z systemem regałowym.

Korzyści z nowego systemu transportowo-magazynowego:

  • Czas konieczny do umieszczenia narzędzia jest skrócony z 2 h przy obsłudze realizowanej przez 4 osoby do średnio 15 minut przy obsłudze jednego operatora
  • Istnieje możliwość transportu narzędzi o wysokim tonażu bez rozkładania ich, oszczędzając czas spędzany na składaniu i rozkładaniu przed umieszczeniem w prasie
  • Powierzchnia magazynowania narzędzi została zmniejszona czterokrotnie
  • Wszystkie narzędzia pasują do tego samego stołu przygotowawczego

Rozwiązanie umożliwiające przemieszczanie narzędzi ważących 12,5 tony z prasy do strefy magazynowej – oto czego poszukiwali pracownicy firmy Bourgeois na początku projektu.

“Wszystko rozpoczęło się od prasy, która nie była wyposażona w system wymiany narzędzia, co zmuszało z jednej strony obsługujących maszynę do krążenia wokół narzędzia podczas zmiany produkcji, a z drugiej wydłużało czas jej trwania.  Zwróciliśmy się więc do Dimeco, aby zaproponowali nam jakieś rozwiązanie bardziej dostosowane do naszych potrzeb niż konsole, na których “jako tako” ciągnęliśmy narzędzie przy pomocy łańcuchów przesuwnych”

– wyjaśnia Patrice Canet, Specjalista UAP (Autonomiczna Jednostka Produkcyjna) ds. cięcia w Bourgeois

Szersze spojrzenie na problem

Firma z Besançon jednak zdecydowała o rozszerzeniu wprowadzanego rozwiązania na całość pras w zakładzie, proponując globalny system zmian narzędzi.

„Nie chcieliśmy jedynie wózka umożliwiającego jednorazowe przemieszczanie tak ciężkich narzędzi, liczyliśmy na rozwiązanie obejmujące magazynowanie i załadunek narzędzi na prasach. –wyjaśnia Patrice Canet –Jeśli chodzi o Bourgeois, to właśnie stało się przyczyną połączenia z regałem magazynowania narzędzi”.

Na takim regale każde narzędzie ma swoje numerowane miejsce. W przypadku wózka, pozornie prostego, jego system przemieszczania narzędzi był przedmiotem dwóch wniosków patentowych.

„Od samego początku badań, naszym celem było zapewnienie możliwości umieszczenia narzędzia na stole prasy bez konieczności uciekania się do żadnych innych środków ani innych czynności niż popchnięcie narzędzia na prasę.”

– zaznacza Marc Gelinotte, Kierownik Projektu w Dimeco

W tym celu prasa powinna być wyposażona w dwa specyficzne przyrządy. W pierwszej kolejności jej podpora posiada wspornik dokujący, pozwalający kierującemu wózkiem na ustawienie go zawsze w tej samej pozycji względem osi maszyny. Ponadto, w górnej części, brzeg stołu prasy posiada solidnie przykręcone haki, dzięki którym troje wideł wózka mocuje się w maszynie, także w pozycji dokładnie ustalonej i powtarzalnej. Jeśli chodzi o narzędzia, to również niezbędna była niewielka mechaniczna adaptacja mająca na celu zapewnienie gniazda zaczepu w systemie ciągnięcia i pchania w wózku, jako że cały ten układ pozwala na umieszczanie narzędzi w sposób całkowicie automatyczny, zarówno na prasie jak i na regale magazynowym, przy zachowaniu żądanej pozycji.

Uproszczenie procesu wymiany narzędzia.

Rozwiązanie zaproponowane przez Dimeco, szybko zachwyciło pracowników firmy.

„Aby wyjąć te wielkogabarytowe narzędzia, prasy zakładu były do tej pory wyposażone w stół wejściowy, służący do umieszczenia na nim narzędzia przy pomocy mostku przeznaczonego dla danej maszyny. Całość była nie tylko kosztowna, ale także zajmowała dużo miejsca w strefie danej linii.”

– podkreśla Patrice Canet.

Korzystanie z nowego wózka transportowego sprawi, że w przyszłości takie układy na liniach prasy nie będą potrzebne. Nawet więcej – pozwoli to na przemieszczanie i magazynowanie narzędzia w całości, bez konieczności demontażu.

„Wcześniej byliśmy zmuszeni do rozkładania narzędzi na części możliwe do transportu i do magazynowania ich na ziemi w strefach do tego przeznaczonych. Była to konieczność, która znów zabierała nam dużo przestrzeni i czasu. Dzisiaj narzędzie jest albo na maszynie albo na regale, a jeśli chcemy dokonać na nim jakiejś interwencji, wystarczy umieścić je na stole przygotowawczym za pomocą wózka i wymontować część, na której będziemy działać, a następnie umieścić je z powrotem na regale aż do kolejnej interwencji. Czas potrzebny na transport, wynoszący kilka minut, przestaje być już uciążliwy”

– mówił z entuzjazmem Partice Canet.

Zyski dla strategii firmy.

Za tą ewolucją stoją potrzeby wynikające z polityki firmy w związku z rozwojem jej działalności.

„W naszym przypadku najistotniejszy jest sektor motoryzacyjny, co nas prowadzi, wraz z pojawieniem się samochodów hybrydowych i elektrycznych, do zapotrzebowania na coraz dłuższe narzędzi”.

– zwraca uwagę Olivier Bourgeois, Dyrektor Generalny –

„Ten typ silnika wiąże się ze średnicą wirnika rzędu 350 mm, co z kolei zmusza nas do opracowania większych narzędzi, które osiągnęłyby nawet 3,5 m”

Inną dziedziną, będącą źródłem zapotrzebowania na coraz większe narzędzia, jest energia.

„Produkujemy dla elektrowni wiatrowych segmenty, które są rozkładane a następnie montowane przez naszych klientów, aby utworzyły stojan o średnicy kilku metrów, nie zapominając o elementach stojanów i wirników o wielkich średnicach dla prądnic do agregatów. Była to zmiana, która doprowadziła nas w pierwszej kolejności do dużych inwestycji w zakresie naszych sprzętów do obróbki, które mogłyby zapewnić precyzję w elementach narzędzi na poziomie kilku mikronów na długościach mogących sięgać 3,5 m.
Równocześnie wraz z japońskimi konstruktorami uczestniczyliśmy w pracach nad rozbudową pras o czterech korbowodach, które mogą odbierać te narzędzia, oraz o właściwościach prowadniczych wymaganych dla poprawnego funkcjonowania pomimo wymiarów stołu o długości 3,5 m czy nawet dziś już 3,7 m. W tym kontekście innowacja, którą przynosi nam ten nowy system zmiany narzędzi ma pierwszorzędne znaczenie, bo dziś mieszczą się one z ledwością w laboratorium maszynowym” – kontynuuje.

Poprawione warunki pracy.

Poza zyskiem, w postaci większej efektywności zapewnionej przez to rozwiązanie, należy wspomnieć o aspektach związanych z podniesieniem bezpieczeństwa operacji.

„Operator działa samodzielnie, znajdując się wyłącznie na pokładzie wózka i nie ma żadnego kontaktu z narzędziem”

– wyjaśnia Patrice Canet. Jest w związku z tym wspierany systemem kamer oraz ekranem, który umożliwia zobrazowanie pozycji wózka podczas zbliżania się i mocowania czy to w prasie czy w regale magazynowym.

Wszystkie te czynności są wykonywane bez wychodzenia z wózka i nie wymagają obecności ani  wsparcia ze strony innego operatora. Tego typu podejście do pracy, firma Burgeois już zaczęła stosować w innym zakładzie korzystającym z mniejszych narzędzi. Siedem lat temu zakupiliśmy wózek mniejszy i mniej złożony, ale opierający się na tej samej zasadzie przemieszczania narzędzia przy pomocy systemu siłowników. Wówczas nie chcieliśmy stosować szerzej tego rozwiązania, ponieważ zbyt duża liczba pras była już wyposażona w systemy wymiany narzędzia.

Ale w strefie przygotowywania narzędzi, gdzie znajduje się wózek, nie ma godziny, żeby ktoś się nim nie posługiwał – i to bez żadnego okresu, w którym byłby wyłączony z użytku – z zadowoleniem podkreśla Patrice Canet. To był więc dobry punkt wyjścia do rozpoczęcia nowej współpracy!

Zapraszamy do współpracy. Jeśli masz pytania skontaktuj się z Nami.

Kontakt z nami

+48 77 433 94 45
info@ventor.pl